Przepis na listopad? Zapuścić wąsy i kupić skarpetki

Skarpetki z misją

Październik był miesiącem świadomości raka piersi, natomiast w listopadzie skupiamy się na profilaktyce mężczyzn. W tym celu powstały skarpetki Chłopska 8, z których 5 zł ze sprzedaży każdej pary przekazujemy na rzecz fundacji Movember Polska. Skarpetki w wąsy i penisy mogą stać się inspiracją do rozmowy o niezwykle ważnej roli profilaktyki. Rak jądra jest możliwy do wyleczenia prawie w 100% przypadków, jednak kluczową rolę odgrywa tu czas. Przeważnie im szybciej przystąpi się do leczenia, tym większa szansa, że uda się pokonać chorobę. Rokrocznie na nowotwór jądra i prostaty choruje w Polsce ponad 1500 mężczyzn. Przy odpowiedniej profilaktyce liczba ta mogłaby być znacznie mniejsza. Rak prostaty jest trzecim najczęściej występującym nowotworem wśród Polaków, a na całym świecie zajmuje 4. miejsce względem śmiertelności. Ocenia się, że co trzeci mężczyzna w przedziale wieku 50-80 lat zachoruje na raka prostoty. Po 80 roku życia prawdopodobieństwo wzrasta do 80%. Jednak diagnoza nie musi oznaczać wyroku. Akcja Movember ma na celu zwrócenie uwagi na niezwykle ważną rolę profilaktyki. Przedsięwzięcie wiąże się też z łamaniem tabu, jakim wciąż jest w niektórych kręgach mówienie o swoich problemach zdrowotnych. Lata kształtowania określonych wzorców społecznych i kulturowych sprawiły, że wielu mężczyzn wciąż uważa, że ich zadaniem jest bycie stereotypowym samcem, który musi wszem i wobec udowadniać swoją siłę. Zadaniem akcji Movember jest pokazanie mężczyznom, że mówienie o swoich problemach nie jest niczym złym ani wstydliwym. Wsparcie i akceptacja często powodują, że Panowie zaczynają inaczej postrzegać swoją męskość i stają się bardziej otwarci na podejmowanie trudnych tematów.

Movember

Nazwa Movember wywodzi się z połączenia angielskich słów moustache (wąsy) oraz november (listopad). Stąd możesz czasem spotkać spolszczoną nazwę akcji określanej mianem Wąsopad. Wszystko rozpoczęło się w 2003 roku w Australii. Travis Garone i Luke Slattery skierowali do swoich znajomych prowokacyjne hasło: Czy jesteś wystarczająco męski, by być moim kolegą? Panowie chcieli przywrócić popularność noszenia wąsów. Każdy nowy wąsacz wpłacał 10 dolarów i namawiał do przyłączenia się do akcji swoich znajomych. Zebrane pieniądze zostały przekazane na rzecz fundacji zajmującej się badaniami nad rakiem prostaty. Rok później Fundacja Movember zorganizowała podobną akcję w Australii i Nowej Zelandii, tym razem jednak już na znacznie większą skalę. Z każdym rokiem do akcji przyłączały się kolejne kraje m.in. Hiszpania, Wielka Brytania, Irlandia, Czechy czy Stany Zjednoczone. Do Polski Movember przywędrował w 2014 roku. Z każdym rokiem do akcji przyłącza się coraz więcej osób. To inicjatywa, która jednoczy społeczeństwo i uświadamia, że profilaktyka może uratować życie.