Wpływ na psychikę człowieka
Zdaniem naukowców kolorem, który najbardziej oddziałuje na psychikę ludzką, jest czerwony. Jest to barwa potrafiąca wzbudzić u człowieka skrajne emocje. Wykorzystywane jest to m.in. w sporcie. Istnieją tutaj dwie teorie. Pierwsza z nich głosi, że niewskazane jest ubranie czerwonych elementów, zwłaszcza w dyscyplinach kontaktowych. Wierzy się, że np. założenie czerwonych rękawic bokserskich mogłoby wzbudzić agresję u przeciwnika i zmotywować go do walki. Istnieje jednak także druga, opozycyjna teoria, która dowodzi, że czerwone ubranie konkurentów osłabia koncentrację i zużywa energię sportowców. Pewne jest za to, że rubinowa barwa nie jest wskazana jako dominujący kolor ścian. Dłuższe przebywanie w czerwonym pomieszczeniu powoduje rozdrażnienie, a często staje się także przyczyną agresji. Jeżeli jest się zwolennikiem ognistych odcieni, dobrym wyborem będą dodatki. Czerwone skarpetki, poduszki, obraz czy talerze staną się miłym akcentem, który doda energii, ale nie będzie przyczyną podwyższonego ciśnienia. Z niezwykłej mocy czerwieni doskonale zdają sobie sprawę pracownicy agencji reklamowych. Wszelkie promocje są oznaczane właśnie tą barwą, ponieważ z góry wiadomo, że przyciągnie ona wzrok potencjalnych klientów.
Czerwony w kulturze
Kolor czerwony kojarzony jest głównie z miłością. Nieprzypadkowo podczas zaręczyn wybrance serca wręcza się właśnie czerwone kwiaty. Stanowią one symbol wielkiego uczucia. Jednak jeżeli przyjrzymy się dalej, okazuje się, że czerwień niesie ze sobą wiele, często sprzecznych ze sobą znaczeń. Z jednej strony kojarzona jest z siłą, życiem i zwycięstwem, a z drugiej strony symbolizuje męczeństwo, śmierć oraz rewolucję. Podobny kontrast zauważalny jest w symbolice związanej z władzą. Czerwień od wieków przypisywana jest królom, biskupom oraz innym najwyższym dostojnikom w państwie. Jednocześnie rubinowa barwa wiązana jest ze zdradą i złymi intencjami. Ten sam kolor może mieć również inne znaczenia w zależności od miejsca na świecie. W Polsce karminowa barwa wiązała się m.in. ze szlachtą, której części stroju przybierały właśnie taki odcień. W Chinach panny młode nie świętują zamążpójścia w bieli, ale w czerwieni. Związane jest to z symboliką. Wszak trudno o lepszy wybór na ślub niż kolor oznaczający miłość i szczęście. Z kolei w południowej Afryce jest to barwa żałobna.
Czerwień w modzie
Zarówno fason, jak i kolor ubrania może w znaczny sposób wpływać na samopoczucie człowieka. Często uzależnione jest to od indywidualnych preferencji np. dla jednej osoby jeansy będą jak druga skóra, a dla innych noszenie ich stanie się zwykłą katorgą. Są jednak uniwersalne założenia, które sprawdzają się w większości przypadków. Kilka z nich dotyczy ubrań o czerwonym zabarwieniu. Wiele Pań zgodnie przyznaje, że czerwone elementy garderoby dodają pewności siebie. Czasem może być to rubinowa sukienka, a innym razem malinowe szpilki albo karminowa szminka. Ważne, by wybrany element współgrał z aktualnym nastrojem, a wówczas uzyska się najlepszy efekt. Czerwone ubrania i akcesoria kojarzone są z kobietami o dużej sile charakteru i odwadze. Nic dziwnego, że takie Panie przyciągają spojrzenia mężczyzn. Czerwień pomaga wyróżnić się z tłumu, a wiele badań wykazało, że zwiększa również stopień atrakcyjności kobiet. Trudno będzie zapomnieć o czarującej Pani, która założyła na pierwszą randkę czerwoną sukienkę. Ciekawe jest, że zasada atrakcyjności działa w obie strony. Mężczyzna, który zdecyduje się na karminową koszulę albo czerwone skarpetki, uchodzi za człowieka sukcesu, potrafiącego odnaleźć się w życiu. By odmienić charakter całego stroju często wystarczy drobny czerwony dodatek.